Reacties mini-symposium 16 januari 2015

Reacties van deelnemers

“Volgens mij heeft @benverleg een must-read geproduceerd voor alle financials” – Wim Aalbers – www.wimaalbers.nl

 

“Dank voor de mooie bijeenkomst van vrijdag. Vanuit MVO Nederland heeft het verduurzamen van de FS veel prioriteit, dergelijke bijeenkomsten helpen ons om de volgende stappen te zetten.” – Vincent van Marle, MVO Nederland

 

“Was super. Goed initiatief en goede discussies. Goed mini-seminar ‘Duurzaam bankieren’. Thanks @benverleg. Boek mooi voorbeeld van co-creatie in de praktijk. Tot de volgende. #mvo #banken” – Tony de Bree, auteur van Dagboek van een bankier

 

“Ik vond het ook interessant, maar wat een vreselijke bancaire reflexen toch…… Een eed afleggen om klantvriendelijk te worden…………” – prof. dr. ir. Rik Maes

 

“Gefeliciteerd met het boek. De uitvoering is inderdaad geslaagd.” – Ronald Jelsma

 

Uit het deel dat ik bijwoonde blijft me bij dat er vanuit de financiële wereld (voorzitter NVB) wordt aangevoerd dat er al heel veel is en wordt gedaan om te verbeteren. De vraag is of alle aanleiding om tot die verbetering te komen met die verbetering voldoende recht wordt gedaan. Met name de communicatie vanuit de financiële wereld, het inzichtelijk maken van dat wat er is/wordt gedaan en het vertrouwen herstellen, dat zijn m.i. de cruciale elementen.
Dat daaruit voortvloeit dat klanten zich bediend voelen, de beleving is dat een bank voor jou ‘werkt’ en daarbij ook nog eens je vertrouwen niet wordt beschaamd, dát is waar alle betrokkenen zich op zouden moeten richten.
Dat is denk ik de duurzame aanpak die op middellange en lange termijn ‘werkt’.” – Ronald Jelsma

“Bedankt voor de organisatie van je mini seminar en je boek over duurzaam bankieren. Ik had graag mijn bijdrage aan de discussie willen leveren maar kwam er niet tussen……..” -Jeroen Batema

Een crisis is een samenloop van enorm veel factoren waar geen enkele verantwoordelijk kan worden gehouden voor de ontstane situatie. Daarnaast leven wij in een systeem dat per definitie instabiel is. Denk aan de metafoor van de vlinder in Spanje die met een slag met zijn vleugel een orkaan kan veroorzaken boven Moskou. Crises zijn van alle dagen, ze zijn niet te voorspellen, noch te voorkomen. Wij – als mens – hebben moeite dit te accepteren en creëren met onze maatregelingen om een crisis te voorkomen een nieuwe instabiliteit die mede een nieuwe crisis kan veroorzaken.

We moeten de oplossing niet zoeken in het voorkomen van crisis maar in het adequaat reageren als een nieuwe crisis zich voordoet. Dat moeten we doen door vooral risico’s te blijven nemen en risico’s beter proberen te begrijpen. Dit staat haaks op de opeenstapeling van regelgeving waarmee men risico probeert uit te bannen.”

“Voor de crisis geloofde we in ratings en in efficiënte markten (dat alle kennis is samengevat in een marktprijs). Beide hebben ervoor gezorgd dat we niet de moeite hebben genomen om het risico te begrijpen. En daarom is een belangrijke oorzaak van de crisis dus niet dat de rating agencies hun werk slecht hebben gedaan, maar dat de marktpartijen door gebrek aan kennis van het risico niet het kaf van het koren konden scheiden en volledig in paniek raakten. Dit leidde tot prijsdalingen die op hun beurt weer nieuwe prijsdalingen veroorzaakten; een negatieve zeepbel omdat we vasthielden aan ons geloof dat de markt altijd gelijk heeft.”

“Duurzaam bankieren is in mijn ogen dus niet het verhogen van kapitaalbuffers. Dit is hetzelfde als de acceradius van een auto te vergroten door er een grotere brandstof tank in te plaatsen. Een efficiëntere motor is duurzamer, lees beter inzicht in het risico en betere disclosure van dat risico aan derden.” – Jeroen Batema

“Dank voor de leuke middag en het toezenden van de sheets. Het viel mij op in de discussie dat het concept en de consequenties van nutsvoorziening en echte dienstverlening t.o.v. aandeelhouderswaarde nog nauwelijks binnenkomt bij de bankiers.” – Arthur van Schendel

De klachten over wet en regelgeving én over de media maken weinig indruk vind ik. In een werkelijk transparante maatschappij hoort dat er gewoon bij.
Ook de onderschatting van de publieke opinie over b.v. honorering is stuitend.
Bovendien zijn bankiers geen ondernemers die voor eigen rekening en risico ondernemen maar aangestelde medewerkers die net als ambtenaren zonder persoonlijke financiële kapitaalinzet en -risico hun werk doen. Het is dan dus heel terecht dat de burgers zich opwinden als die bankiers dan meer verdienen dan een minister.

De banken geven tot nu toe aan dat ze niet vrijwillig willen veranderen en dat ze de maatschappij en de overheid maar lastig vinden. Dan is dus een harde klap van buitenaf heel nodig om te veranderen.” – Arthur van Schendel

Discussie over Duurzaam Bankieren maakte veel los. Bedankt voor de uitnodiging. – Siebren de Ringh

 

Geslaagd Mini-symposium / boekpresentatie @benverleg over duurzaam bankieren. Opgedragen aan neushoorn en olifant! – Owen de Vries, auteur Heartful Banking

 

@MichielWerkman @ewaldeng
Banken moeten primair alle arrogantie compleet afleggen en een saaie nederige betrouwbare dienaar worden.

@Classicon2 @ewaldeng Moet je boek ‘Duurzaam Bankieren’ van @benverleg eens lezen. – Michiel Werkman, Insparco

Mooi door @benverleg gesigneerd exemplaar van ‘Duurzaam Bankieren’ met een opdracht die banken ter harte mogen nemen. – Michiel Werkman

B7fnCK1CAAAME1n.jpg-large

 

Nieuw inzicht. Ook bankiers hebben hulp nodig om te komen tot een systeemverandering. #duurzaambankieren – Harrie Custers

 

Met veel plezier heb ik deelgenomen aan het mini-symposium Duurzaam Bankieren vorige week. Nogmaals bedankt voor je uitnodiging. Veel succes met het vervolg, ik blijf graag op de hoogte. – Karin de Kroes, Rabobank

 

 

 

Geef een reactie