Horizontaal leiderschap

Link: Centrum voor Horizontaal leiderschap.

Horizontalisering

Publiceren is invloed uitoefenen. De democratisering van kennis is door de toegankelijkheid van toepassingen zoals websites en blogs van gepassioneerde mensen op internet, enorm toegenomen. Aan de andere kant neemt de invloed van publicaties in gedrukte kranten, boeken en ook televisie af. Ik vraag me af wanneer het echte omslagpunt komt of dat we dat misschien al gepasseerd zijn. De trend is gezet en zet zich onverbiddelijk door. Zie bijvoorbeeld Paul Gillin die over dit onderwerp veel publiceert.

Een mooie kant die ik er in zie is dat de betrokkenheid in de nieuwe sociale netwerken veel groter is dan bij de traditionele media. Het zijn meestal kleine groepen waardoor directe contacten mogelijk zijn. Publiceren dwingt tot zo goed mogelijk formuleren van wat je denkt. Het verhoogt de transparantie van wat je doet en iedereen die dat wil kan het volgen. Anders gezegd: het is de horizontalisering van kennis. Het heeft geen zin kennis voor jezelf te houden. Er is weinig fantasie voor nodig om je voor te stellen dat deze ontwikkelingen waar mensen op persoonlijke titel op basis van hun belangstelling zich verdiepen in vraagstukken, veel effect zal hebben voor het werken in organisaties. De traditionele verticale organisaties vervagen, net als de oude media. Zij passen niet goed bij de horizontale toekomst.

Geef een reactie