Flexibiliseer zorgcontracten!

Een crisis stelt ons voor uitdagingen. Een effect van de COVID-19 crisis is dat de normale zorg in het gedrang zit. Alle aandacht in ziekenhuizen gaat naar patiënten geïnfecteerd met het COVID-19 virus. Veel patiënten met andere chronische ziekten of klachten kunnen door de huidige maatregelen niet terecht in de ziekenhuizen, waar het besmettingsgevaar immers sterk verhoogd is. Daardoor worden afspraken met nieuwe patiënten uitgesteld, worden de reguliere afspraken omgezet naar telefonische afspraken, behandelingen uitgesteld, ingrepen niet uitgevoerd en krijgen mensen niet de medicijnen en controles die ze nodig hebben, met alle gevolgen van dien voor patiënten.

Zelfstandige behandelcentra blijven veelal wel open, omdat daar minder kans is om in aanraking te komen met het COVID-19 virus. Deze kunnen niet inspringen in de toegenomen behoefte doordat deze niet of onvoldoende gedekt zijn in de contracten van de verzekeringsmaatschappijen. Alle afspraken in de gezondheidszorg zijn gemaximeerd op basis van het verleden.

Ieder jaar zijn er verschillen tussen de ziekenhuizen. Het ene ziekenhuis mag vanaf november geen nieuwe patiënten meer zien, terwijl het andere ziekenhuis gevraagd wordt nog meer nieuwe patiënten te zien, omdat het geplande aantal patiënten nog niet is gehaald. Per zorgverzekering is dit veelal anders gecontracteerd.

Als gevolg van de COVID-19 crisis zal het verschil tussen de geleverde zorg en de gecontracteerde zorg veel verder oplopen dan in andere jaren. Immers, de ziekenhuizen zien vooral patiënten met COVID-19, hebben de IC en de SEH moeten opschalen, ten koste van de reguliere patiëntenzorg. Transitie van de chronische en electieve zorg naar andere ziekenhuizen, 1.5-zorg of ZBC’s is (nog) niet of slechts mondjesmaat voorzien.

Een crisis vraagt om onorthodoxe oplossingen. Teneinde de reguliere zorg enigszins overeind te houden is het noodzakelijk dat beschikbare budgetten worden herzien zodat ZBC’s en ziekenhuizen, die geen COVID-19 patiënten opnemen, optimaal ingezet kunnen worden. Het is van belang om de reguliere zorg zo goed mogelijk op peil te houden. Daarom moeten de ZBC’s en de ziekenhuizen onveranderd aan de reguliere kwaliteitsnormen voldoen, en moeten de artsen op de juiste manier opgeleid en BIG-geregistreerd zijn.

De verzekeringsmaatschappijen hebben flinke reserves opgebouwd in de afgelopen jaren. Dit geld zou nu gebruikt moeten worden, om alle patiënten, slachtoffers van het COVID-19 virus, maar ook de reguliere patiënten, van een veilige en kwalitatief goede gezondheidszorg te blijven voorzien zonder vermijdbare, te lange wachttijden.

Daar is voor nodig dat de huidige contracten flexibeler worden toegepast zodat klinieken de ruimte krijgen en de beschikbare capaciteit optimaal kan worden ingezet. Dat kan voorkomen dat we na de crisis te maken krijgen met veel te lange wachttijden en een golf nieuwe faillissementen in de zorgketen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.